Like 4nix on Facebook
4nix.nl
  • Home
  • ______________________________
  • BEGRIPPEN (alle)
    • NaSk Begrippen
    • Techniek Begrippen
  • Installatie techniek
  • ______________________________
  • Techniek
    • Techniek Begrippen
    • Installatietechniek
  • NaSk
    • NaSk Begrippen
  • Wiskunde
    • video uitleg
    • aangezichten
  • Rekenen
  • ICT
    • Solid Works >
      • Solid Works Hfst 1
      • Solid Works Hfst 2
      • Bureaustandaard
    • AutoCAD 2014
    • 3D Animatie - Blender
    • Starboard
    • iPad - Apps!!!
  • ______________________________
  • BINAS
  • Periodiek Systeem
  • ______________________________
  • Opmerkelijke Foto's & Films
  • Opmerkelijk onderwijs
  • Opmerkelijk nieuws
  • ______________________________
  • UPLOAD
  • Foutje gespot?
  • ______________________________
  • blog
  • ______________________________

spiegelwet

Begrippen Nask

Doel

  1. Je kunt uitleggen op welke twee manieren een lichtstraal kan worden weerkaatst. 
  2. Je kunt uitleggen wat we bedoelen met 'de normaal' bij een spiegel. 
  3. Je kunt uitleggen wat we bedoelen met 'de hoek van inval'. 
  4. Je kunt uitleggen wat we bedoelen met 'de hoek van terugkaatsing'. 
  5. Je kunt de spiegelwet uit het hoofd noemen.
Aangemaakt: 17-10-2015
Laatst gewijzigd: 17-10-2015

bron:  NaSkPastoor.nl

uitleg

​De meeste voorwerpen weerkaatsen licht diffuus. Het oppervlak van een spiegel weerkaatst het licht op dezelfde manier als het kaatsen van een bal op een vlakke muur (afbeelding 1).
​De hoek waaronder het licht op de spiegel valt is precies even groot als de hoek waarmee het licht de spiegel weer verlaat (afbeelding 2). We noemen dit de spiegelwet (video 1).



hoek van inval (  / i )   =  hoek van terugkaatsing ( / t)



Hierbij is de hoek van inval de hoek tussen de invallende lichtstraal en de normaal. De normaal is een denkbeeldige lijn. De normaal staat loodrecht op het spiegeloppervlak. De hoek van terugkaatsing is de hoek tussen de teruggekaatste lichtstraal en de normaal.
Foto
afbeelding 1
Foto
Je kunt teruggekaatste lichtstralen tekenen met de spiegelwet
1 - teken als het nodig is de lichtstraal door tot aan de spiegel.
2 - teken door het punt waar de lichtstraal de spiegel raakt een lijn loodrecht op het spiegel oppervlak. Deze lijn heet de normaal .
3 - meet de hoek tussen de lichtstraal en de normaal .
4 - teken aan de andere kant van de normaal een even grote hoek .
5 - zet in de teruggekaatste lichtstraal een pijltje in de juiste richting.

samenvatting

1. Elke lichtstraal die een spiegel raakt heeft een normaal . Deze normaal is een denkbeeldige lijn. Deze lijn heeft twee eigenschappen:
  • hij staat loodrecht op het spiegeloppervlak.
  • hij loopt precies door het punt waar de lichtstraal de spiegel raakt.
​2. Licht kan op twee manieren worden weerkaatst:
  • Op een ruw en dof voorwerp weerkaatst een lichtstraal in alle richtingen ( diffuus ).
  • Op een glad en glanzend voorwerp weerkaatst een lichtstraal op een voorspelbare manier die we spiegelen noemen.​
​3. Tussen elke lichtstraal die een spiegel raakt en het spiegeloppervlak is een bepaalde hoek. Dit noemen we de hoek van inval. De hoek van inval is de hoek tussen de spiegel en de lichtstraal die op de spiegel schijnt.
4. Tussen elke teruggekaatste lichtstraal en het spiegeloppervlak is een bepaalde hoek. Dit noemen we de hoek van terugkaatsing. De hoek van terugkaatsing is de hoek tussen de spiegel en de lichtstraal die terug komt van de spiegel.
5. ​Wanneer licht weerkaatst op een spiegel zal de hoek van terugkaatsing altijd gelijk zijn aan de hoek van inval.

links en downloads

Powered by Create your own unique website with customizable templates.