Veiligheid in de auto |
|
doel- Je kunt uitleggen wat een crashtest is.
- Je kunt uitleggen wat crashtest dymmies zijn. - Je kunt verschillende veiligheidsmaatregelen noemen. - Je kunt uitleggen wat een kreukelzone is. - Je kunt uitleggen wat een kooiconstructie is. - Je kunt uitleggen hoe airbags werken. |
uitleg
Wanneer je in een auto stapt, wil je boven alles zeker weten dat je er ook weer veilig uit kunt stappen. Mensen kopen daarom niet graag een auto waarvan bekend is dat deze onveilig is. Autofabrikanten willen veilige auto's aanbieden. Met een crashtest kan een fabrikant de veiligheid van de auto testen. Bij een crashtest wordt een echte auto tegen een betonblok gereden. In de testauto zitten natuurlijk geen echte mensen maar crashtest dummies (Video 1 & afbeelding 1). Dit zijn geen gewone poppen. Deze poppen kosten al gauw zo'n honderd duizend euro. Dat komt omdat ze volgepakt zitten met nauwkeurige sensoren en elektronica. De crash zelf wordt van alle kanten gefilmd.
Al deze gegevens worden na de test zorgvuldig geanalyseerd om te bepalen of de auto veilig is en hoe deze nog veiliger gemaakt kan worden (video 2). Uit dit soort crashtests zijn een heleboel veiligheidsmaatregelen gekomen die je vandaag nog steeds terug vindt in auto's. De veiligheidsgordel is er één van. Geloof het of niet, maar toen de veiligheidsgordel werd geïntroduceerd in 1959 dachten veel mensen dat het veiliger was om bij een botsing uit de auto geslingerd te worden. Nu weten we dat het veiliger is om in je stoel te blijven bij een botsing. Een andere maatregel is de hoofdsteun. Die voorkomt dat je hoofd, door traagheid, naar achteren klapt bij een aanrijding van achteren. De airbags worden bij een botsing supersnel opgeblazen en vangen je lichaam op. |
Video 1: Crashtest dummy (0:02:13)
Video 2: Crashtest (0:03:14)
|
kooiconstructie
Bij een botsing komt enorm veel energie vrij. Die energie moet ergens voor gebruikt worden. Geloof het of niet, maar een groot deel van de auto is ontworpen om bij een botsing kapot te gaan. Hoe meer onderdelen van de auto breken, hoe meer energie er verbruikt wordt. De voorkant en achterkant worden daarom kreukelzone's genoemd. Eén deel van de auto mag absoluut niet kapot gaan bij een botsing. Dat is het gedeelte waar de mensen in zitten. Daarom wordt dit gedeelte extra stevig gemaakt. Dit is de kooiconstructie.
Bij een botsing komt enorm veel energie vrij. Die energie moet ergens voor gebruikt worden. Geloof het of niet, maar een groot deel van de auto is ontworpen om bij een botsing kapot te gaan. Hoe meer onderdelen van de auto breken, hoe meer energie er verbruikt wordt. De voorkant en achterkant worden daarom kreukelzone's genoemd. Eén deel van de auto mag absoluut niet kapot gaan bij een botsing. Dat is het gedeelte waar de mensen in zitten. Daarom wordt dit gedeelte extra stevig gemaakt. Dit is de kooiconstructie.
samenvatting
links en downloads
-