"AND"-Poort |
|
DoelVroeger telde men op de vingers. Het woord digitaal* komt dan ook van het Latijnse woord digitus wat vinger betekend. Een digitaal signaal werkt met getallen. Je komt in bijna alle elektronica veel elektronische schakelingen en digitale bouwstenen tegen.
Het zijn niet veel getallen. Slechts het getal 1 en het getal 0
Na deze uitleg:
|
Aangemaakt: 21-11-2017
Laatst gewijzigd: 21-11-2017 Symbool voor AND-Poort
Bekijk ook de ander poorten:
|
uitleg
Je staat er misschien nooit bij stil, maar de lamp op je slaapkamer wordt door meer dan één schakelaar bedient.
De stroom loopt namelijk via de hoofdschakelaar in de meterkast door de aardlekschakelaar in de meterkast naar de schakelaar op jouw kamer. Als één van deze schakelaars niet bedient is zal jouw lamp niet branden. Dus: De hoofdschakelaar EN de aardlekschakelaar EN jouw wandschakelaar van je kamer moeten allemaal "bedient" zijn om jouw lamp te doen branden. We spreken hier dan ook van een AND-schakeling AND, is de Engelse benaming van het Nederlands woordje "EN". Letterlijk betekend de AND-poort dan ook een schakeling waarbij ALLE binnenkomende signalen een logische 1 moeten hebben om een logische 1 als uitkomst te geven. Voorbeeld bij allemaal MAAKcontacten: Schakelaar S1 EN schakelaar S2 EN Schakelaar S3 zijn bedient. Hierdoor gaat de lamp H1 AAN. Wiskundig luidt de "AND": S1 x S2 x S3 = H1 De rekenkundige status (waarden) van S1, S2, S3 en H1 kunnen enkel en ÉÉN (1) of en NUL (0) zijn. Als wij hiermee aan de slag gaan, komen wij tot de volgend conclusies: H1 kan alleen de waarde 1 hebben wanneer S1 én S2 én S3 allemaal 1 zijn.
Voorbeelden uit de praktijk: AND-schakelingen komen vooral voor als veiligheidsschakelingen. Denk maar eens aan een grote pers waar je twee knoppen moet indrukken voordat de pers naar benden komt. Dit ter beveiliging dat één van je handen onder de pers kan komen. Maar ook bij een snoepautomaat: Als snoepkeuze niet leeg is EN voldoende geld EN keuze gemaakt is: Dan pas snoep geven. (1 x 1 x 1 = 1) |
S1 = NIET bedient (0); S2 = NIET bedient (0)
H = Brandt NIET (0) S1 x S2 = H1 -> 0 x 0 = 0 S1 = WEL bedient (1); S2 = NIET bedient (0)
H = Brandt NIET (0) S1 x S2 = H1 -> 1 x 0 = 0 S1 = NIET bedient (0); S2 = WEL bedient (1)
H = Brandt NIET (0) S1 x S2 = H1 -> 0 x 1 = 0 S1 = WEL bedient (1); S2 = WEL bedient (1)
H = Brandt WEL (1) S1 x S2 = H1 -> 1 x 1 = 1 |
THE LOGIC LAB
3 schakelaars als input??
Zoals je misschien wel is opgevallen heeft een AND-poort in het simulatieprogramma maar twee ingangen. Wat nu als je drie of meer ingangen wil gebruiken? Dit doe je als volgt: Gebruik gewoon meerdere AND-Poorten :) Voorbeeld: Je hebt drie schakelaars (S1 tm S3) en één Lamp (H1) De lamp mag pas aangaan als ALLE schakelaars bedient zijn. Hiervoor maak je een AND-schakeling zoals in de afbeelding hiernaast. Probeer het zelf maar eens. |
S1 = WEL bedient (1); S2 = NIET bedient (0); S3 = NIET bedient (0)
H = Brandt NIET (0) S1 x S2 x S3 = H1 -> 1 x 0 x 1 = 0 |
samenvatting
links en downloads
Om digitale bouwstenen te oefenen heb je een simulatieprogramma nodig: The Logic LAB.
LET OP! Deze werkt alleen in INTERNET EXPLORER! |