Like 4nix on Facebook
4nix.nl
  • Home
  • ______________________________
  • BEGRIPPEN (alle)
    • NaSk Begrippen
    • Techniek Begrippen
  • Installatie techniek
  • ______________________________
  • Techniek
    • Techniek Begrippen
    • Installatietechniek
  • NaSk
    • NaSk Begrippen
  • Wiskunde
    • video uitleg
    • aangezichten
  • Rekenen
  • ICT
    • Solid Works >
      • Solid Works Hfst 1
      • Solid Works Hfst 2
    • AutoCAD 2014
    • 3D Animatie - Blender
    • Starboard
    • iPad - Apps!!!
  • ______________________________
  • BINAS
  • Periodiek Systeem
  • ______________________________
  • Opmerkelijke Foto's & Films
  • Opmerkelijk onderwijs
  • Opmerkelijk nieuws
  • ______________________________
  • UPLOAD
  • Foutje gespot?
  • ______________________________
  • blog
  • ______________________________

"AND"-Poort

Begrippen Nask

Doel

Vroeger telde men op de vingers. Het woord digitaal​* komt dan ook van het Latijnse woord digitus wat vinger betekend. Een digitaal signaal werkt met getallen. Je komt in bijna alle elektronica veel elektronische schakelingen en digitale bouwstenen tegen.
Het zijn niet veel getallen. Slechts het getal 1 en het getal 0
  • 1 staat voor "bedient" of "AAN"
  • 0 staat voor "onbedient" of "UIT"
Deze digitale bouwstenen verwerken digitale signalen. Denk aan je MP3-speler, je digitale camera, je mobieltje, je computer, enzovoort. Ook installaties en apparaten werken met digitale signalen. Bijvoorbeeld computernetwerken, verkeerslichtinstallaties en de inworp van geld in de snoep- en drinkautomaat

Na deze uitleg:
  • Weet je dat het Engelse woord "AND" de vertaling is van het woord "EN".
  • Kun je uitleggen wat een AND-Poort is.
  • Kun je de waarheidstabel tekenen van een AND-Poort.
  • Kun je de AND-Poort herkennen, omschrijven en tekenen.
  • Kun je een waarheidstabel herkennen, omschrijven en tekenen.
  • Kun je een aantal toepassingen van een AND-schakeling noemen.
  • Kun je met behulp van een simulatieprogramma (The Logic LAB) AND-schakeling simuleren. 
Aangemaakt: 21-11-2017
Laatst gewijzigd: 21-11-2017


Foto
Symbool voor AND-Poort
Bekijk ook de ander poorten:
  • AND-Poort
  • NAND-Poort
  • OR-Poort
  • NOR-Poort
  • NOT-Poort
​Terug naar Digitale bouwstenen

uitleg

 Je staat er misschien nooit bij stil, maar de lamp op je slaapkamer wordt door meer dan één schakelaar bedient.
De stroom loopt namelijk via de hoofdschakelaar in de meterkast door de aardlekschakelaar in de meterkast naar de schakelaar op jouw kamer. Als één van deze schakelaars niet bedient is zal jouw lamp niet branden.
Dus: De hoofdschakelaar EN de aardlekschakelaar EN jouw wandschakelaar van je kamer moeten allemaal "bedient" zijn om jouw lamp te doen branden. We spreken hier dan ook van een AND-schakeling
 
AND, is de Engelse benaming van het Nederlands woordje "EN".

Letterlijk betekend de AND-poort dan ook een schakeling waarbij ALLE binnenkomende signalen een logische 1 moeten hebben om een logische 1 als uitkomst te geven.

Voorbeeld bij allemaal MAAKcontacten:

Schakelaar S1 EN schakelaar S2 EN Schakelaar S3 zijn bedient. Hierdoor gaat de lamp H1 AAN.

Wiskundig luidt de "AND": S1 x S2 x S3 = H1 

De rekenkundige status (waarden) van S1, S2, S3 en H1 kunnen enkel en ÉÉN (1) of en NUL (0) zijn.
Als wij hiermee aan de slag gaan, komen wij tot de volgend conclusies:
H1 kan alleen de waarde 1 hebben wanneer S1 én S2 én S3 allemaal 1 zijn.
  • Immers 1 x 1 x 1 = 1 
H1 heeft de waarde 0 wanneer S1, of S2, of S3 de waarde 0 heeft.
  • Immers iets x 0 = 0


Voorbeelden uit de praktijk:
AND-schakelingen komen vooral voor als veiligheidsschakelingen. Denk maar eens aan een grote pers waar je twee knoppen moet indrukken voordat de pers naar benden komt. Dit ter beveiliging dat één van je handen onder de pers kan komen.
Maar ook bij een snoepautomaat: Als snoepkeuze niet leeg is EN voldoende geld EN keuze gemaakt is: Dan pas snoep geven. (1 x 1 x 1 = 1)

Foto
S1 = NIET bedient (0); S2 = NIET bedient (0)
H = Brandt NIET (0)
S1 x S2 = H1 -> 0 x 0 = 0
Foto
S1 = WEL bedient (1); S2 = NIET bedient (0)
H = Brandt NIET (0)
S1 x S2 = H1 -> 1 x 0 = 0
Foto
S1 = NIET bedient (0); S2 = WEL bedient (1)
H = Brandt NIET (0)
S1 x S2 = H1 -> 0 x 1 = 0
Foto
S1 = WEL bedient (1); S2 = WEL bedient (1)
H = Brandt WEL (1)
S1 x S2 = H1 -> 1 x 1 = 1
THE LOGIC LAB
Om in het simulatieprogramma te oefenen met AND-Poorten gebruik je onder het menu:
- "LOGIC PORTS" de "AND".
- "INPUT" een schakelaar en niet de drukschakelaar. 
- "OUTPUT" de 3 kleurige lamp (1), de Lamp (2) of de proppelor (3).
Foto
3 schakelaars als input??

Zoals je misschien wel is opgevallen heeft een AND-poort in het simulatieprogramma maar twee ingangen. Wat nu als je drie of meer ingangen wil gebruiken? Dit doe je als volgt:
Gebruik gewoon meerdere AND-Poorten :)

Voorbeeld:
Je hebt drie schakelaars (S1 tm S3) en één Lamp (H1)
De lamp mag pas aangaan als ALLE schakelaars bedient zijn.

Hiervoor maak je een AND-schakeling zoals in de afbeelding hiernaast. Probeer het zelf maar eens.
Foto
S1 = WEL bedient (1); S2 = NIET bedient (0); S3 = NIET bedient (0)
H = Brandt NIET (0)
S1 x S2 x S3 = H1 -> 1 x 0 x 1 = 0

samenvatting


links en downloads

​Om digitale bouwstenen te oefenen heb je een simulatieprogramma nodig: The Logic LAB. 
​
LET OP!

Deze werkt alleen in INTERNET EXPLORER!
Foto
Powered by Create your own unique website with customizable templates.